Na Evi van Van Lanschot, Eva van de Nederlandse Spoorwegen, Yvette van de Rabobank, krijgen ING-klanten binnenkort te maken met Inge.

ING gaat het mogelijk maken om zijn app voor mobiel bankieren met de stem te bedienen. De nieuwe functie krijgt de naam ‘Inge’, maakte de bank woensdag bekend.

Het ‘handsfree bankieren’ moet een alternatief worden voor het gebruik van een touchscreen. ING voert de nieuwe dienst in twee fases in. Vanaf half september kunnen klanten met hun stem het banksaldo opvragen of een betaalopdracht geven. Inloggen en autoriseren van betalingen gebeurt echter nog wel met de pincode.

Later dit jaar moet het ook mogelijk worden om betalingsopdrachten volledig via de stem te laten verlopen.

Stem is veilig wachtwoord

“De smartphone wordt in de komende jaren nog belangrijker voor consumenten. Met Inge maken we het voor onze klanten op een nieuwe manier makkelijk om mobiel te bankieren”, zegt Max Mouwen, directeur Internet en Mobiel bij ING.

Volgens de bank heeft iedere stem karakteristieke eigenschappen, waarmee het een uniek en veilig wachtwoord is. Klanten bepalen zelf of ze gebruik willen maken van stembediening, een functie die niet heel erg geschikt lijkt op publieke plaatsen. Via het instellingenmenu in de app kunnen ze de stembediening daarom aan of uit te zetten.

Volgens ING maken al 1,9 miljoen klanten gebruik van de app om mobiel te bankieren. Gemiddeld loggen zij 6 keer per week in.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl